Jag brukar inleda varje lektion med att mina elever får gå musikens puls. Ibland spelar jag själv, ibland använder jag inspelad musik. Musiken är signalen att de får gå in i salen. Inne i salen ska de hitta sina egna vägar och se till att inte krocka med något eller någon. När musiken tystnar ska alla stanna.
Så långt, inga problem. När det här sitter inför jag begreppet takt. Det gäller att hitta ettan i musiken och visa den på olika sätt. Med en klapp, i en staty, genom att byta riktning… Det tar lite längre tid att sätta, men efter några gånger har de flesta kläm på även det.
Men när det kommer till att förklara begreppen puls och takt och skillnaden däremellan blir det svårare.
För ett par år sedan var jag på en rytmikworkshop och fick inspiration att använda golvmarkeringar på olika sätt och i höstas köpte jag upp Ikeas hela lager av musmattor.
Med hjälp av röda musmattor visar jag varje pulsslag. Eleverna får gå på musmattorna och följa den puls jag spelar och sedan gör vi tvärtom. En elev går på musmattorna och visar pulsen och jag följer elevens tempo. Det här leker vi med fram och tillbaka. De andra eleverna är med och klappar den puls som klasskamraten visar. Eleverna får testa olika tempon och vi pratar även om begreppet puls och kopplar det till pulsen i kroppen.
De svarta musmattorna använder vi för att visa ettorna. Eleverna får gå fram och ”bygga” olika taktarter, genom att lägga ut de svarta musmattorna med jämna mellanrum. Sedan pratar vi om vilken taktart det är och klappar den på olika sätt, så att ettan betonas.
När vi sedan lär in en ny sång, kan vi lyssna ut taktarten, lägga ut musmattorna och testa att gå och sjunga samtidigt. Då får vi syn på både puls och takt, samtidigt som vi sjunger.
Vilket supertips! Är nyutexad musiklärare och behövde verkligen det här
Vad roligt att kunna tipsa! Lycka till!