Musik- och teatermuseet

Jag är förälskad i Musik- och teatermuseet. Deras utställningar är otroligt pedagogiskt upplagda. De är roliga, spännande och fantastiskt interaktiva. Det finns instrument att spela på, inspelningar att lyssna till, instruktionsvideos att följa för att lära sig att tex steppa eller spela djembe, inspiration att bygga egna instrument hemma eller skapa egen musik… Jag var iväg med fjolårets tvåor på museet och fick då en visning av utställningen Trumma, som var kanonbra. Jag har även besökt museet med min nioåriga guddotter i höstas och såg hur väl det funkar även utan guide. Just att nästan allt är möjligt att själv pröva gör att museet erbjuder fantastiska lärandemöjligheter. Dessutom finns ett självklart mångfaldstänkande i både utställningarna och i guidernas visningar. Musik från olika genrer, epoker, kulturer, religioner och sammanhang tas upp på ett självklart sätt och både män och kvinnor, med olika etnicitet, ålder och konstnärliga uttryck syns och berättas om i utställningen. Själv får jag enormt mycket inspiration till min undervisning och dessutom en chans att visa eleverna instrument, musikhistoriska glimtar och musikteknik, som jag inte har tillgång till på skolan. Jag rekommenderar varmt ett eller flera besök, med eller utan elever.

Terminens andra annorlundadag för åk 2 blev just därför en utflyktsdag till Musik- och teatermuseet, för ett besök i Ljudrummet. Besöken bokade jag i förra veckan, med minsta möjliga marginal, men museets guider var fantastiskt tillmötesgående och fixade tre timmeslånga visningar, en per klass.

20130123-145358.jpg
Förväntningarna låg i luften, när vår guide Monica inledde med att berätta om hur ljud uppkommer. Sedan fick hon oss att fundera över vilket instrument som egentligen kom först och visade både stora ärtskidor, snäckor, horn och träbitar som kunde skapa ljud och musik.

20130123-145441.jpg

 

Vi fick se hur olika instrument ger olika sorters ljudvågor och se vilka ljudvågor som bildades av våra egna toner och ljud på en skärm. Vi fick lyssna på olika frekvenser och upptäcka när vi de blev för låga eller höga för vår hörsel. Vi fick uppleva skillnaden på instrument med och utan resonanslåda och se hur olika instrument skapar ljud på olika sätt.

 

 

20130123-145426.jpg
Vi fick höra berättelsen om kvinnan som gick på jakt och upptäckte att pilbågens sträng gav en ton. En ton som gick att förstärka med en kalebass och sedan förändra med en sten tryckt mot strängen.

 

 

 

 

Och bäst av allt. När visningen var klar fick alla pröva själva. Harpa, hackbräde, stråkar, tonboxar, ljudvågor, trummor, digitala instrument… Total lycka!

20130123-145456.jpg

20130123-145512.jpg

20130123-145523.jpg

20130123-145533.jpg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s