Högt, mellan och lågt

Fredag är en dag full av lektioner med åk 1. 6 grupper, dvs 75 barn, passerar Rörelserummet under dagen. Vi fortsätter att jobba utifrån Lennart Hellsings bok Drillar & Draköron, som presenterar symfoniorkesterns alla instrument, i både dikt, bild och musik.

Precis som i förra veckan jobbade vi i dag med olika nivåer kopplat till de olika instrumenten och i dag fick musiken styra vilken nivå vi rörde oss i (en praktisk gehörsövning, helt enkelt).
Så hela dagen har jag farit runt högt, mellan och lågt. Från höga hopp, till att ligga platt på golvet. Inte bara fysiskt och i rörelse, utan även känslomässigt. Med ettor går allt snabbt och flera olika sinnestillstånd hinns med på väldigt kort tid. Från guldstunder där tolv elever virvlar över golvet med sprudlande kreativitet och fint samspel. Eller som när en elev med ett litet svenskt ordförråd, hör namnen på de olika stråkinstrumenten och visar med kroppen hur de spelas. Kontrabas, cello, altfiol och fiol finns nu i ordförrådet! Till stunder av konflikthantering, gränssättande och tårtorkande.
Antalet kramar en fredag: oändligt. Antalet näsor som skickas till toa för att snytas: oändligt. Antalet ryggar som skulle behöva klias för att orka sitta still: oändligt. Antalet frågor att besvara om musik, livet, universum, tänder, lekar: oändligt.

Dessutom är det fredag. I elevgrupperna fladdrar alla känslor inför helgen runt. Förväntan, trötthet, längtan, oro, saknad…

Jag borde verkligen bli mer noggrann med att prioritera att stå i dörren när jag släpper ut dem och erbjuda fredagskramar till dem som vill och behöver. Påminn mig!

1 tanke på “Högt, mellan och lågt

  1. Pingback: MSO Learn | Musiken i kroppen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s