Guldlektion!

Ibland bara händer det och det hände just nu!
En grupp tvåor tassade lugnt och stilla in i musiksalen och satte sig på angivna platser.
Tog det material de fick (plättar och notvärden) och lät det stå orört tills jag gett instruktionen.
Sedan arbetade de i sina grupper med att skapa rytmkompositioner. Lugna samtal och gott samarbete kring vilka notvärden som skulle komma var, hur långa de är och hur kompositionen ska se ut och låta. Alla nöjda, alla delaktiga, alla ägare till gruppens komposition.
Därefter valde de ut passande instrument att spela på, bland de instrument som var valbara, och en grupp åt gången fick hämta instrument, spela och få feedback på sin komposition. Vad var bra? Vad kan de öva på? Kloka tankar om både kompositionerna, val av instrument och utförande. Åttaåringar som direkt såg och hörde att åttondelarna inte spelades rätt, men att pausen faktiskt blev en paus och att halvnoten råkade förvandlas till en fjärdedel!

Fyrtio minuter i veckan kommer tvåorna till musiksalen (och ettorna och treorna). Mellan de fyrtio minuterna förflyter en hel vecka, en hel helg, flera lektioner i matte och svenska, raster och luncher, lek och fritid. Så det är stort när en grupp klarar alla moment, kommer ihåg alla ramar, följer alla instruktioner och samarbetar. I dag hände det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s