Vad behöver du för att göra ett bra jobb?

På fredagar har jag inte tillgång till musiksalen.
Där håller min kollega till och undervisar andra klasser.
Jag är i skolans rörelserum. Det innebär att jag varje torsdag eftermiddag, efter konferens eller möten, städar musiksalen och plockar undan så att min kollega möts av rena ytor och ett iordningställt rum, tänker igenom och samlar ihop allt jag kan tänkas behöva på fredagen.
Närvarolistor, penna, dator, iPad, noter, material (bilder, kort, småsaker, böcker, redskap…), samlat i en hög eller i kassar. På fredagens morgon skyndar jag mig in i musiksalen, tar högen med saker och går över skolgården till en annan byggnad. Där släpar jag ut ett piano ur ett förråd, en pall att sitta på, en gitarr, ibland en trumma och några rytminstrument, kopplar in datorn i de små högtalare som finns, klickar upp planeringar och låtar i datorn, ställer ljudet, lägger i ordning det som ska användas. Sen tar jag emot sex grupper med elever, två lektioner åt gången utan paus emellan, så allt som ska användas under lektionen måste ligga i bestämd ordning, eftersom det inte finns tid mellan passen att fixa någon oreda.
När klockan slår 14.00 säger jag hej då till sista gruppen och inom tio minuter ska salen vara tömd på ”mina” saker och redo att förvandlas till pingisrum.
Då tar jag min pinaler, högar och saker och tar mig tillbaka till musiksalen och ställer i ordning för måndag morgon.

Det här är på inga sätt unikt. Jag har det på många sätt bra. Jag har en musiksal. Jag har ett vettigt rum den dag jag inte har en musiksal. Det finns två pianon, ett på varje ställe. Det finns även gitarrer på båda ställen. Och en liten samling rytminstrument. Jag har en bärbar dator. Det finns gott om rörelseutrymme och det är fantastiskt.

Jag har musiklärarkollegor som undervisar i förråd, i korridorer, i trapphus. Som undervisar i olika klassrum varje lektion, bland stolar och bänkar. Som har en gitarr på ryggen och en sorglig samling utdömda rytminstrument i en låda under armen. Som trollar med knäna för att uppfylla läroplanen.

Men någonstans skaver det ändå. Varför har så många musiklärare dessa och liknande erfarenheter? Vad händer med kravet på likvärdig undervisning, när förutsättningarna skiljer sig så otroligt mycket åt?

2011 kom det en kvalitetsgranskning från Skolinspektionen ”Musik i grundskolan – är du med på noterna, rektorn?” som tar upp både lokaler, utrustning, musiklärares utbildning, ämnets status bland elever och personal, brist på möjlighet för stödinsatser för elever med svårigheter och vilken minutiös organisation som krävs för att få ett så litet ämne i timplanen att uppfylla kraven i läroplanen.

Det finns stora variationer i vilka förutsättningar de granskade skolorna ger eleverna att nå målen i musikämnet. Elevernas möjlighet att musicera skiljer sig stort, men musikskapande är genomgående det som undervisningen ger minst möjlighet till. Ofta lyser de musikskapande inslagen helt med sin frånvaro. I många av skolorna har lärarna inte utbildning för den musikundervisning de bedriver. Vid en del av skolorna har eleverna inte tillgång till instrument eller lokaler som är anpassade för musikundervisning. I årskurserna 1 – 5 är det vanligt att eleverna får musikundervisning i sina klassrum utan tillgång till instrument. Elever som inte får tillgång till utbildade lärare i musik eller till musikinstrument får mycket svårt att nå målen för ämnet.

Jag trodde nog att Skolinspektionens granskning skulle få lite mer genomslag än vad den har fått. Så här i backspegeln erkänner jag att det var naivt. Vi är många som vill ha del av resurskakan. Och i dragkampen med matte, svenska och engelska står sig musiken slätt. Ibland får jag rådet att ställa musiken mot andra ämnen. Och visst blir det absurt när en sätter ett annat ämne i motsvarande situation, men samtidigt tror jag inte att det är rätt väg att gå. Att gå in i en dragkamp gör ämnen och lärare till konkurrenter och det är så dumt. Det förlorar alla på. Skolan behöver helt enkelt få de resurser som krävs för att följa sina styrdokument. Något annat är orimligt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s