Fredagsglädje

Alltså. Det här har varit en rackarns bra vecka. Hela skolan sjunger schlager som start, en liten ”vad har vi gjort”-tillbakablick i sång och rörelse med åk 1-3, gitarrstart i åk 4-5 med Dm, Am och stafettspel till Busy Doin’ Nothin’ och en skriftlig reflektionsuppgift för åk 6 om Melodifestivalen som har funkat jättebra.
En elev med autism har varit med på tio musiklektioner och fick därför sin belöning – en kvarts fritt spel vid trumsetet med smittande lycka. En särskoleelev med stort intresse för Melodifestivalen svarade glatt och klokt på reflektionsuppgifterna, så att jag blev alldeles imponerad.
Och som om detta inte var mer än nog avslutade jag fredagen med att inse att någon av mina företrädare inte bara köpt in lite boomwhackers, utan köpt in sex kromatiska uppsättningar, så att de faktiskt går att använda till spel i helklass!
Det i sin tur utlöste ett oanat planeringsflow och en ovanligt sen, men givande, fredagseftermiddag på jobbet.

20140322-112240.jpg

2 tankar på “Fredagsglädje

  1. Hej!
    Vad roligt att jag hittade din blogg. Du inspirerar verkligen. Jag undervisar i musik på mellanstadiet och känns som jag är helt tom på idéer för tillfället. Efter påsklovet tänkte jag också starta upp ackordspelande men fram tills dess har vi schlagertema där vi jobbar med låtanalyser. Jag blev nyfiken på vad du menade med stafettspel till Busy Doin’ Nothin’ och hur du har utformat reflektionsuppgiften??

    • Hej Anna!
      Vad kul att du har hittat hit och tack!
      Stafettspel=jag delar upp eleverna i grupper och varje grupp spelar ett ackord, jag visar när de ska spela och tillsammans kan vi då spela en låt med flera ackord, även om eleverna inte har lärt sig att byta ackord ännu. De som kan byta ackord kan få sitta i en egen grupp och spela med på allt de hinner. Jag brukar spela med själv också för att det lättare ska hålla ihop.
      Reflektionsuppgiften består av sex frågor: 1. Reflektera över vad som är likt och vad som har förändrats i Melodifestivalen över åren (de har en keynotepresentation som jag har använt på en lektion och sedan lagt upp på skolbloggen som stöd) 2. Varför tror du att Melodifestivalen har blivit så stor i Sverige? 3. Varför har Waterloo, Diggiloo, Fångad av en stormvind, Tusen och en natt och Euphoria vunnit hela ESC – har de något gemensamt? 4. Undo vann Melodifestivalen men kom bara 8:a i skolans omröstning. Varför skiljer sig resultaten åt? 5. Varför vann Undo? 6. Hur tror du att det kommer att gå för Undo i ESC?
      Typ så. Det har fungerat väldigt väl. Vissa elever svarar väldigt kortfattat, men många kan hitta olika infallsvinklar och perspektiv. Jag rättar inte, utan svarar med att skriva kommentarer i deras dokument (vi använder google drive) och så får de som vill svara på kommentarerna, så kan de också välja ambitionsnivå.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s