Vem är musiklärare – uppföljning

Fler än 10 000 träffar fick mitt förra inlägg och flera kommentarer, både här på bloggen, på Twitter och på Facebook. Tack, alla ni som har läst, delat och reagerat.
Det finns en musiklärargrupp på Facebook, där diskussionen om behörighet och legitimationsregler är livaktig. Där har många musiklärare meddelat att de nu byter fackförbund, från Lärarförbundet till LR, eftersom många känner sig svikna av Lärarförbundet. Jag hoppas att Lärarförbundet lyssnar på oss medlemmar som stannar och även omvärderar sitt ställningstagande.
Jag hoppas också att vi just nu befinner oss i den ytterkant, där pendeln svänger ut innan den vänder tillbaka, mot en syn där de estetiska ämnena uppvärderas och upprättas.

Jag skrev ur mitt eget perspektiv, musiklärarens, i frustration över hur min utbildning underskattas och hur min ämneskompetens trivialiseras. För mig är det obegripligt att en musiklärare, utbildad på musikhögskola, med Kulturskolan som arbetsplats, eller en musiklärare utbildad vid SMI inte får legitimation, när musikbehörighet slängs på diverse andra yrkeskategorier.
Många kände igen sig, några blev arga och några berikade med sina perspektiv. Till exempel dök det upp en text i mitt flöde, där en fritidspedagog tog upp det märkliga i att få lärarleg i musik, men inte i fritidspedagogik. En text på samma ämne, men ur fritidspedagogens perspektiv. Läs gärna!

Angående diskussion om musiklegg för fritidspedagoger

Annons

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s