Rytmik

Rytmik är en metod för att undervisa i musik. Rörelsen står i centrum och används både som inlärningsredskap och uttryckssätt.
Rytmik kan ses som en helhetspedagogik, där både kropp, intellekt och känslor får ta plats i undervisningen. Upplevelsen är central och strävan är att involvera så många sinnen, språk och uttryck som möjligt.

Ibland pratas det om rytmikövningar, men rytmik handlar snarare om ett sätt att se på undervisning. Att vända och vrida på begrepp, variera arbetssätt, ständigt försöka synliggöra och konkretisera det abstrakta, skapa eget material, egna övningar… Och att ständigt veta vilket mål och syfte som finns i lektionsmoment. Rytmiken är inte målet i sig själv, den leder alltid någonstans.

På frågan ”Vad är rytmik” svarar Ann-Krestin Vernersson, professor i rytmik vid Musikhögskolan i Malmö (saxat ur tidningen INFO:s intervju med Ann-Krestin):

– Dels är det rytmlära, dels är det en
musikpedagogisk metod. Ett förhållningssätt till musik och lärande där kroppen och
dess rörelser har stor betydelse. Man kan
också säga att rytmikpedagoger är musikens specialpedagoger. Det handlar om
hur man lär, sett ur ett helhetsperspektiv,
förklarar Ann-Krestin.

Rytmikmetoden grundades för drygt hundra år sedan av Emile Jaques-Dalcroze, en schweizisk pianist, dirigent och kompositör. Därefter har metoden fortsatt att utvecklas av olika rytmiklärare genom åren. Om du är intresserad av att läsa mer om rytmik, rekommenderar jag Svenska Rytmikförbundets hemsida, som är under uppbyggnad.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s