Dagen efter

Bild

Att vara musiklärare är att i regel träffa eleverna en gång i veckan. Varje gång jag vill återkoppla till något vi har gjort, så ligger det en hel veckas lektioner, raster, fritidsaktiviteter, helgledighet emellan då och nu. Men plötsligt händer det!

I dag fick jag träffa två av klasserna i åk 2, som ju var på Musik- och teatermuseet i går och vi kunde använda musiklektionerna till att reflektera, utvärdera och dela med oss av vad vi sett, hört, lärt oss, testat och upplevt.

För att få lite styr på det hela och inte fastna i allt för många ord och abstrakta tankekedjor, tänkte jag snabbt ut ett system för vår utvärdering med hjälp av material som jag har i musiksalen.

20130124-131745.jpg

Varje elev fick en lila och en grön cirkel (Ikea kallar dem glasunderlägg, jag säger pluppar).

Den lila skulle representera något de lärt sig på museet och den gröna något de testat.

 

 

20130124-131801.jpg

Medan de funderade lade jag ut en tidslinje (kallas också hopprep), som fick representera utställningen, från början till slut.

I tur och ordning berättade varje elev om något de lärt sig och lade ut sin lila plupp längs tidslinjen. Därefter gjorde vi likadant med de gröna plupparna, alltså något de testat.

Plötsligt hade vi vandrat genom utställningen än en gång och påmints om instrument, ljud och fakta.

 

Eleverna var fascinerade av alla olika instrument, instrument de aldrig sett, än mindre fått spela, men även av att få se ljudvågor och lyssna på instrumentalmusik i lurar.

Själv har jag lärt mig hur vampyrer hör. En elev räknade nämligen ut att vampyrens hörsel måste ligga mellan människans och fladdermusens. En vampyr hör alltså högre frekvenser än en människa, men kanske inte riktigt lika höga som en fladdermus.