Tusen tankar, två händer.

Fredag igen och heldag med åk 1.
Små människor med mycket tankar, känslor, funderingar och impulser. Med kroppar som ibland är svårstyrda och har mycket myror och spring i sig.

Allt detta blir till en oändlig rad av små avbrott. En fråga, en fot, en snurr, ett ljud, ett fall, ett spring, ett hopp, ett bråk, ett toabesök, en tappad tand, ett skratt…

Jag vill helst ha flyt i lektionen, jag vill att övningarna och momenten hakar i varandra utan några pauser, att tempot i lektionen varieras och dynamiken likaså. När det flyter funkar det som bäst. Då blir det inga pauser att tröttna i. Samtidigt behöver det där som dyker upp bemötas och ibland tas om hand och det är omöjligt utan att lektionen stannar av. Och medan det som dök upp hanteras, hinner något nytt hända och till slut blir det bara en räcka av små bränder som måste släckas.

I dag har jag hämtat elever och satt dem bredvid mig eller i knäet när det inte har funkat, när sprallet blivit för stort och lyssnandet tagit paus. Dels gör det avbrottet lite mindre, än om vi måste resonera om vad som hänt och dels tänker jag att det visar att jag inte är arg och vill bli av med ett ”problem”, utan att jag vill hjälpa eleven att få det att funka. Dessutom är det många elever som passar på att smälta in i famnen och tycker att det är mysigt.

Men jag önskar att jag hade fler händer. Att jag hann agera på alla de där tankarna som dyker upp i mitt huvud om vilken elev som just nu skulle behöva lite hjälp, en påminnelse, få sitta nära.

Eftersom jag inte räcker till i stunden så tog jag mig i dag tid att kalla ut dem ur salen en och en och samtidigt ge dem en snabb feedback på hur de hade jobbat på lektionen, en kram och en önskan om en trevlig helg.
Jag tänker på det jag skrev igår om beröm och bedömning. Om jag säger något till varje elev om vad den har gjort under lektionen, så kan vi prata om vad som funkar och vad som behöver förändras, utan att det talar om hur eleven är och låser fast eleven i en roll.
Det är i alla fall min förhoppning.

Kommentera

