Knytkonferens ftw!

20130129-184956.jpg

Äntligen en pedagogisk konferens som blev just det! Ett pedagogiskt utbyte. Ämnen anslagna av oss själva, egenvalda grupper och samtal drivna av intresse och behov.

Nere i textilslöjden blev det ämnet ”Handens intelligens” och efter drygt 33 år kan jag äntligen göra en fyrfläta! Och när fingrarna får arbeta, flyter både tankarna och samtalen fritt. Att dessutom få se några av textillärarens undervisningsmetoder gav inspiration.

Därefter satt jag i en grupp och diskuterade läxor. Jag blir allt mer övertygad om att läxor inte är rätt väg att gå. Jag inser förvisso att eleverna behöver mer övningstid i musik än jag kan erbjuda på lektionstid för att nå högre än de lägre betygen, men det kan inte vara hemmets ansvar, det måste vara skolans. Musikämnet är ett bra sätt att åskådliggöra orättvisan med läxor. Hur många har ett piano hemma att öva på? Kanske lika många som har föräldrar med möjlighet att hjälpa till i matte eller svenska? En nyttig tanke, tror jag.

2 tankar på “Knytkonferens ftw!

  1. Nä, läxor är inte jag för heller. Alls.
    Inte när de finns för att barnen inte hunnit med arbetet på lektionen.
    Nej, ge barnen isåfall stimulerande och inspirerande hemuppgifter, konkreta uppgifter.
    E har förresten pianolektioner nu i skolan.vi har inget piano hemma. Hittade ett virtuellt på internet, funkar super för pekfingerdsns!

    • Kreativ lösning!
      Nej, ett visst nötande och tragglande kan ju behövas. Läsläxa, multiplikationstabeller, glosor tex framför mina kollegor som nödvändigt att träna mer än i skolan. Men resten… Där får det nog tänkas till rejält.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s