ABBA-tema

Råkade trilla över SVT:s dokumentärserie om ABBA. Bestämde mig för att åk 4 och 5 skulle få se del två om hur bandet bildades och vägen fram till Waterloo. Samtidigt skulle jag publicera deras skriftliga omdömen, mina bedömningar och kommentarer i Unikum.

Det som började som en praktisk lösning blev däremot något helt annat. Kreativiteten spann loss medan jag tryckte på ”Publicera utkast” i oändlighet och plötsligt hade ett ABBA-tema börjat ta form.

Alla fyror och femmor har nu fått fundera på hur vi kan arbeta med förmågorna i musik utifrån ABBA som tema. Det är dags för mig att sätta mig ner och göra en pedagogisk planering både på deras och mina tankar.

Grundstrukturen är klar. Vi ska sjunga ABBA-låtar tillsammans, de ska få lära sig spela Waterloo på piano och i ensemble. I mindre grupper ska de få skapa ett ABBA-nummer, till färdiga backtracks och framföra för varandra. Vi kommer att arbeta med notläsning och ackordbeteckningar, textanalyser och låtuppbyggnad. Eleverna ska också själva på förhand (och under tiden) kunna bestämma sig för hur högt de vill sikta att nå, beroende på intresse och hur mycket arbete de vill lägga ner. Alla kan nå första nivån genom att delta på lektionerna. 

Steg ett är att de ska få del av ett delat dokument med youtube-länkar till ett femtontal ABBA-låtar. Varje elev ska välja tre låtar, som de kan tänka sig att sjunga. Utifrån önskemålen sätter jag samman grupper. Tanken är att vi ska kunna arbeta i någon form av stationssystem efter gemensamma introduktioner. Till mitt förfogande har jag en musiksal, ett kapprum och ett instrumentförråd. Må kreativiteten vara min vän!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s